Cateva caracteristici ale celor zece Maha Vidya

Intelepciunea este revelata prin zece cai in tantra. Ceea ce este specific tuturor acestora este atat exaltarea dorului de Sublim, cat si chemarea mistica profunda. Unde, daca nu in Misterul lui Kali, poti sa intuiesti eternitatea? Unde, daca nu in lumina Tara-ei, gasesti alinarea, in iubirea din Sundari – esenta vietii,  in expansiunea lui Bhuvaneshwari –  cunoasterea nelimitata, in focul lui Bhairavi – concentrarea perfecta, in discernamantul lui Chinnamasta – transcenderea mintii, in inefabila  Dhumavati – pacea absoluta, in forta lui Bagalamukhi – fascinatia divina, in armonia lui Matangi – desavarsirea, in splendoarea lui Kamalatmika – incununarea fericirii?

Ele nu sunt diferite intelepciuni, ci sunt 10 manifestari ale lui Kali. Dasha Maha Vidya incepe cu Kali, care nu este prima dintre ele, ci este campul energiei prin care toate se desfasoara.

Iata cum sunt prezentate in textele tantrice, pe scurt, Dasha Maha Vidya:

Kali insasi este considerata Shakti Yoga sau energia in yoga. Energia lui Kali este Kriya Shakti, energia de actiune a oricarui proces yoghin interior care ne conduce de la nefiinta spre fiinta, de la multiplicitate spre unicitate. Aceasta se produce prin trezirea lui Kundalini Shakti. Kriya shakti a lui Kali din yoga inverseaza procesul creatiei, ducandu-ne de la multiplicitate spre unicitate. Fiecare dintra Dasha Maha Vidya reprezinta o parte din Kali.

Tara cuprinde Tarana shakti sau capacitatea sau puterea de a ne salva, de a ne scoate din ignoranta si de a ne duce spre iluminare. Tara ne daruieste cunoasterea fiecarui plan al existentei. Ea este ghidul interior si marea preoteasa a ascensiunii spirituale. Tara ne ajuta sa depasim obstacolele, sa trecem de oceanul de ignoranta.

Maha Vidya cunoscuta sub numele de Sundari este expresia frumusetii si a incantarii. Ea este Sundari a lui Kali, frumusetea si incantarea inerente in Kali, inerente procesului yoghin. Odata ce am trecut prin Kali si am fost condusi de Tara catre in sus, descoperim frumusetea si incantarea ca forte interioare prin Sundari. Calea spirituala nu vorbeste numai despre renuntare, austeritate sau moarte. Este totodata cautarea frumusetii celei mai inalte, a incantarii, cautarea unei frumuseti si a unei incantari mai inalte decat cele care pot fi gasite in forme, obiecte, evenimente, experiente ce tin de aceasta lume. Aceasta cautare a incantarii interioare ne conduce spre Sundari. Sundari este Akarshana shakti, forta atractiei Divinului, care ne conduce in iubire, in aspiratia de a ne reintoarce spre Inima noastra. Sundari este puterea atractiei lui Kali si ea este energia vietii eterne.

Bhuvaneshvari  este aspectul divin al mamei care guverneaza intregul univers, miscarea timpului si orientarea obiectelor in spatiu. Puterea sa este Vikasana shakti, puterea de a face totul clar sau evident. Aceasta duce la manifestarea intregii creatii. Ducandu-ne spre interior, trecem dincolo de taramul uman, dincolo de fortele naturii si ajungem in contact cu aceasta putere guvernatoare, mareata a mamei divine. Doar prin aceasta putere toate lucrurile pot sa existe, sa actioneze. Sub aceasta putere a lui Bhuvaneswari, a viziunii ei, ea restructureaza perspectiva noastra asupra vietii in conformitate cu intelepciunea ei, cu gratia ei, daruindu-ne un simt al libertatii, al expansiunii, al bucuriei in toate actiunile, amplificand influenta lui Sundari. Ea creeaza spatiul si libertatea noastra interioara.

Bhairavi este forma cea mai apriga a lui Kali. Ea reprezinta focul lui Kali ascuns in lumea materiala, in natura si in cele mai ascunse locuri ale corpului si ale mintii noastre. Odata ce este trezita, ea initiaza si propulseaza procesul inaltator in yoga interioara, printr-o cale foarte puternica. Pavitra karana shakti este puterea purificatoare. Actiunile ei le preced pe cele ale lui Kamala. Focul lui Bhairavi poate sa distruga toate fortele ostile. Focul lui Bhairavi duce la transmutarea energiilor, elanurilor in Inima fiintei. Kali devine Bhairavi pentru a proteja, pentru a purifica, pentru a ne transforma.

Chinnamasta este o forma si mai puternica a lui Kali. Ea este o dezvoltare mai ampla a energiilor lui Bhairavi. Este focul din al treilea ochi care deschide Sahashrara, prin taierea simbolica a capului. Aceasta permite sangelui devotiunii inimii spirituale sa se reveleze si sa devina soma, fluviu de beatitudine si de incantare. Lumina lui Chinnamasta indeparteaza ignoranta. Ea este Chhedana shakti sau puterea de a taia, care, la cel mai inalt nivel, este puterea unei perceptii adanci, discriminarea, discernamantul sau viveka.

Dhumavati este cunoscuta ca jiestha sau forma mai in varsta a lui Kali. In cazul ei, este vorba despre avarana shakti, puterea de a ascunde, de a tainui. Este deseori simbolizata ca o forta care insoteste saracirea, suferinta, dezamagirea, tristetea. Dar acesta este doar un aspect al naturii sale. Dhuma este fumul. Fumul lui Dhumavati este de asemenea parfumul de tamaie, fumul de tamaie care ne inspira. Ea este noaptea primordiala in care descoperim originile luminii eterne.

Bagalamukhi este un alt aspect plin de forta al lui Kali. Este puterea stoparii, a neutralizarii, este Stambhana shakti. Este energia lui Kali cunoscuta ca arma sa. Arma sa este aceea a mantrei si a luminii. Aceasta arma nu este doar caracterizata de putere, ci si de frumusete. Ea ne hipnotizeaza cu frumusetea ei, ne copleseste. Se considera ca Shakti este arma lui Shiva. Kali, ca fiind aceasta arma, este Bagalamukhi, focul radiind galben sau forta lipsita de frica a purei constiinte. Prin Bagalamukhi, energia lui Kali ne poate opri miscarea in timp si spatiu si ne poate duce in infinit, in eternitate.

Matangi este forma lui Kali care guverneaza fortele naturii in lumea exterioara si ne daruieste ajutorul ei, ghidarea ei. Ea ne ajuta inclusiv prin animale, pasari, plante, flori. Ea este Kali ca Natura care ne inconjoara. Ea este puterea de seductie a lui Kali sau Mohana shakti, farmecul interior care ne duce in profunzimile fiintei. In felul acesta, ea este un alt aspect al lui Sundari sau Sundari in plina actiune pe pamant, prin natura. Cu toate acestea, Matangi are si ea aspectele ei de forta. Ea ne aduce toate fortele naturii in ajutor in sprijinul sadhanei noastre. Ea este totodata farmecul lumii interioare. Ea este cea prin care actioneaza puterea creatoare si vindecatoare a intregii naturi.

Kamala este aspectul de abundenta al lui Kali. Prin aspectul prosperitatii, Kamalatmika ne ajuta sa intram in interior, unde gasim o abundenta de bucurie, frumusete, fericire, incantare. Ea reprezinta abundenta interioara. Acesta este rezultatul cel mai inalt al dansului lui Kali prin cele 10 Maha Vidya. Kamala cuprinde Pusthikarana shakti sau energia hranirii, ultimul aspect care se reveleaza al lui Sundari, totodata si ca expansiune a lui Sahashrara. Ea este frumusetea perceptiei renascute din experienta infinitului si a eternitatii prin gratia lui Kali cea neagra.

Kali este Dasha Vidya Atmika, intruchiparea celor 10 forme ale intelepciunii.

(sursa: simonatrandafir.wordpress.com)

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s